مجله تکنولوژی

آیفون 16: انتظارات جدید برای تراشه‌ها و نام‌گذاری از نامگذاری مک کمک می‌گیرد

در ماه گذشته، آپل آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس را معرفی کرد و همچنین چیپ جدید A17 Pro را معرفی کرد، که اولین چیپی است که بر اساس فرآیند ساخت ۳نانومتری TSMC ساخته شده و اولین چیپ ۳نانومتری در دستگاه‌های موبایل است. اما آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس باید از چیپ قدیمی A16 Bionic آیفون ۱۴ پرو استفاده کنند، یک حرکتی که به نظر نمی‌رسد آپل در آینده آیفون ۱۶ تکرار کند.

حداقل طبق گفتهٔ آنالیزر جف پو از Haitong International Securities، این چیپ آیفون ۱۶ می‌تواند بازسازی شود و اگر او درست باشد، به نظر می‌رسد که آپل قصد دارد از چیپ‌های مک سری M به عنوان الگو برای آینده آیفون‌ها استفاده کند.

پو معتقد است که آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس در سال آینده از چیپ A18 استفاده خواهند کرد، در حالی که آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس از سیلیکون A18 Pro بهره خواهند برد. و اگر این نام‌گذاری به نظر می‌رسد که آشنا است، باید چنین باشد. چرا که آپل از این نام‌گذاری در حال حاضر استفاده می‌کند.

این ادعاها بر اساس یک گزارش تحقیقی پو است که توسط 9to5Mac دیده شده و در آن او اشاره کرده است که تقاضای آیفون ۱۵ در چین، بازار کلیدی برای آپل، به اندازه تقاضای آیفون ۱۴ قوی نبوده است.

به نظر می‌رسد که آپل می‌خواهد آیفون‌های پرو را از مدل‌های غیر پرو متمایز کند، و ما این را با بهره‌مندی از عملکرد بهبود یافته GPU در A17 Pro آیفون ۱۵ پرو دیدیم. این چیپ امکان بازی‌های با کیفیت کنسولی را فراهم می‌کند و به دست کم دو بازی Resident Evil در راه است. این بازی‌ها روی چیپ A16 Bionic کار نمی‌کنند و این مسئله من را به فکر انداخته است که آیا آنها روی چیپ A18 آیفون ۱۶ کار خواهند کرد یا نه. شاید کار کنند، اما نه به اندازه بهترین. زمان خواهد نشان داد.

اما در مورد نام‌گذاری، پو معتقد است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آیفون‌های بعدی از چیپ‌های A18 و A18 Pro استفاده کنند. فراتر از این، برای حدس زدن اینکه آیا چیپ‌های A19 و A19 Pro و همچنین A20 و A20 Pro در آینده استفاده خواهند شد، نیازی به یک قفزه عظیم نیست.

این ممکن است برای آیفون جدید باشد و در iPad نیز هیچ چیز مشابهی ندیده‌ایم. اما فقط کافی است که به مک نگاهی بیندازیم تا ببینیم چه برنامه‌ای آپل دارد. چیپ M2 در دستگاه‌های پایین توان مک‌ها نشان داده شده است، اما شما چیپ M2 Pro را در مک‌بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچی با قابلیت بیشتر خو

اهید یافت. آنها دارای تعدادی هستند و به همین دلیل سریع‌تر هستند. یک مکینتاش پرو (به استثنای مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی که گناهکار مشخص خط تولید است) بخرید و یک چیپ پرو دریافت خواهید کرد.

این موضوع بزودی در دنیای آیفون نیز همین خواهد بود – یک آیفون پرو بخرید و یک چیپ پرو دریافت کنید.

این چه اهمیتی برای خریداران آیفون دارد؟
مسئله سختی‌ها زمانی پیش می‌آید که بخواهیم درست بفهمیم این چه اهمیتی برای خریداران آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس دارد. امروز، چیپ A17 Pro برخی از ویژگی‌های خاص آیفون ۱۵ پرو را مثل سرعت انتقال داده‌های USB-C سریع‌تر می‌کند. می‌توانیم قرار است انتظار داشته باشیم که این تفاوت‌ها ادامه پیدا کنند، اما آپل ممکن است همچنین قصد داشته باشد آیفون‌ها را به روش‌های دیگر نیز تفکیک کند.

در آینده ممکن است بخواهید یک آیفون پرو بخرید تا بهترین بازی‌ها را اجرا کنید، نه فقط برای انتقال فایل‌ها با سرعت بیشتر. شما از قبل باید یک مدل پرو بخرید تا بهترین ویژگی‌های عکاسی و ویدیو داشته باشید، پس چرا نه برای اجرای بازی‌هایی که بیشترین منابع را مصرف می‌کنند؟

و این همگی سوال روشن است: این مسئله برای آیپد چه معنا می‌دهد؟ آیا آینده‌ای آیپد پروها از چیپ‌های M2 Pro یا M3 Pro استفاده می‌کنند؟ با توجه به حقیقت که آیپد‌های پرو OLED به عنوان مدل‌هایی برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده‌اند، باید منتظر بمانیم تا ببینیم.