مجله تکنولوژی

اپل در سال 2023 با هدف ارتقای سیری در آیفون، Apple Vision Pro و موارد دیگر

برای اینکه بدانید اپل به هوش مصنوعی و به ویژه هوش مصنوعی تولیدکننده علاقه زیادی پیدا کرده است، نیازی به دنبال کردن آن به طور دقیق ندارید. فشار بر مدل‌ های زبان بزرگ (LLM) باعث شده‌است که اپل سال 2024 را سال هوش مصنوعی معرفی کند و این می‌تواند پیامدهای بزرگی برای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری داشته باشد که احتمالاً در ماه ژوئن معرفی خواهد شد.

بدون شک ماه ژوئن، ماهی است که کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان سراسری یا همان WWDC برگزار می‌شود. انتظار می‌رود در این رویداد، اپل از iOS 18، watchOS 11، macOS 15 و موارد دیگر رونمایی کند و حتی ممکن است نگاهی اجمالی به visionOS 2.0 نیز به ما بدهد. Apple Vision Pro داغ‌ترین فناوری حال حاضر است و همه نگاه‌ها به اپل است تا ببینند با اولین به‌روزرسانی بزرگ نرم‌افزاری خود چه می‌تواند بکند.

مدتی است که شایعاتی در مورد تمرکز جدید اپل بر روی هوش مصنوعی می‌شنویم، به این صورت که تصور می‌شود این شرکت سرورهایی را برای مقابله با گسترش‌هایی راه‌اندازی می‌کند که می‌تواند نحوه استفاده همه ما از دستگاه‌هایمان را برای همیشه تغییر دهد. اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، اپل به دو چیز نیاز دارد – افراد و دانش. این دو اغلب با هم دست به دست هم می‌دهند، زیرا اپل در حال حاضر تبلیغ نقش‌های جدیدی را با تمرکز بر هوش مصنوعی انجام می‌دهد. اما یکی از راه‌های جذب متخصصان این حوزه و همچنین هر فناوری که طراحی کرده‌اند، خرید شرکتی است که برای آن کار می‌کنند. و طبق گزارش‌ها، اپل در این زمینه بسیار پرکار بوده است.

آنقدر شرکت های جدید طبق گزارشی از Stocklytics، اپل در سال 2023 برای دستیابی به آنچه برای جبران قابلیت‌های هوش مصنوعی که قبلاً توسط گوگل، مایکروسافت و OpenAI نشان داده شده بود، نیاز داشت، حداقل 32 استارت آپ هوش مصنوعی مختلف را خریداری کرد.

گزارش Stocklytics اشاره می‌کند که در حالی که اپل 32 شرکت هوش مصنوعی خرید، گوگل 21 و متا 18 شرکت را تصاحب کرد. مایکروسافت تنها 17 استارت آپ هوش مصنوعی را در مقایسه به دست آورد.

ادیت ریدز، تحلیلگر مالی Stocklytics، می‌گوید: «در مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی در حال انجام، اپل در حال انجام معاملات قابل توجهی با بسیاری از استارت آپ‌های هوش مصنوعی است، حتی زمانی که رقبای آن، مایکروسافت و گوگل، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در شرکت‌های هوش مصنوعی مستقر انجام می‌دهند، آن را در موقعیت خوبی برای توسعه‌های فناوری آینده قرار می‌دهد.» «با خرید استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی امیدوارکننده، اپل به استعدادهای برتر و فناوری‌های نوآورانه دسترسی پیدا می‌کند و جای پای خود را در حوزه‌های crucial هوش مصنوعی تثبیت می‌کند و برتری رقابتی را در چشم‌انداز فناوری در حال تحول به سرعت تضمین می‌کند.»

اپل همچنین امروز یک ابزار ویرایش تصویر مبتنی بر متن متن‌باز جدید را معرفی کرد که ممکن است روزی در سیری و سایر ابتکارات اپل ساخته شود. این ابزار به افراد امکان می‌دهد تصویری را ارائه دهند و دستورات متنی را در مورد تغییرات مورد نظر خود از جمله تغییر رنگ، اندازه و موارد دیگر ارائه دهند. تصور اینکه چیزی شبیه به این برای ویژگی‌های ویرایش عکس Apple Vision Pro آینده در سیری گنجانده شود، آسان است.

مشخص نیست که آیا ابزار جدید از یکی از 32 شرکتی که اپل در سال 2023 خریداری شده است به دست آمده، اما به طور فزاینده‌ای روشن است که اپل مشتاق است اطمینان حاصل کند که شکاف هوش مصنوعی بین محصولات خود و محصولات ارائه شده توسط رقبا را کاهش می‌دهد. هم گوگل و هم سامسونگ ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای دستگاه‌های پرچمدار خود به شدت به بازار عرضه می‌کنند و اپل نیز می‌تواند با آیفون 16 مجهز به iOS 18 به دنبال همین کار باشد.