مجله تکنولوژی

به‌روزرسانی‌های iOS 17 و iPadOS 17 شامل تعدادی بهبود امنیت

به‌روزرسانی‌های iOS 17 و iPadOS 17 شامل تعدادی بهبود امنیت و حریم خصوصی است که دستگاه‌های شما را ایمن‌تر از همیشه می‌کنند. اپل اکنون دسترسی به عکس‌ها و رویدادهای تقویم را محدود کرده و بیشتر ردیابی وبسایت‌ها در اینترنت را کاهش داده است.

ویژگی‌های بهبود حریم خصوصی و امنیت iOS 17: ارتقای حالت مرور خصوصی در Safari: در Safari، پنجره‌های مرورگری خصوصی در حال حاضر قفل شده و برای باز کردن و دسترسی به آن‌ها نیاز به تأیید دومی دارند. اگر گوشی خود را به شخص دیگری بدهید و او سعی کند تب مرورگری خصوصی Safari شما را باز کند، بدون اسکن Face ID/Touch ID یا وارد کردن کلمه عبور، دسترسی رد خواهد شد.

حذف آدرس اینترنتی ردیابی شونده: با باز کردن یک آدرس اینترنتی در پنجره مرورگری خصوصی، اطلاعات ردیابی اضافه شده به آدرس اینترنتی به طور خودکار حذف می‌شود و ردیاب‌های ناشناخته به طور کامل مسدود می‌شوند، بنابراین شرکت‌ها نمی‌توانند فعالیت مرورگری شما را در چندین وبسایت ردیابی کنند.

از این ویژگی می‌توان در حالت مرورگری عادی (غیر از حالت خصوصی) نیز استفاده کرد اگر امکانات فعال شود. راهنمای زیر نحوه حذف ردیابی بر اساس آدرس اینترنتی را برای تمام پنجره‌های مرورگری نشان می‌دهد:

  • اپلیکیشن تنظیمات را باز کنید.
  • به پایین بروید و روی Safari کلیک کنید.
  • بر روی پیشرفته کلیک کنید.
  • بر روی پیشرفته Tracking و Fingerprinting Protection کلیک کنید.
  • “همه مرورگرها” را فعال کنید. فعال کردن این گزینه باعث می‌شود تا تمام آدرس‌های اینترنتی که در Safari باز می‌شوند، اطلاعات ردیابی اضافی که به پایان یک آدرس اضافه می‌شود، حذف شوند.

اشتراک گذاری کلیدهای عبور: در iOS 17، iPadOS 17 و macOS Sonoma، شما می‌توانید رمزها و کلیدهای عبور را به صورت امن با دوستان و اعضای خانواده‌تان به اشتراک بگذارید. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید رمزهای عبور را برای حساب‌های رسانه‌ای، ابزارهای کاربردی، قبوض و موارد دیگر به چند نفر ارائه دهید.

بازنشانی کلمه عبور: اگر کلمه عبور گوشی خود را تغییر داده و بعداً به طور تصادفی کلمه عبور جدید را فراموش کرده‌اید، اکنون دارای یک دوره زمانی ۷۲ ساعته برای تصحیح آن هستید تا دسترسی خود را به دستگاه از دست ندهید.

دسترسی به کتابخانه عکس: اپل در iOS 17 دسترسی به کتابخانه عکس‌های شما را تقویت کرده و برنامه‌ها برای دسترسی به کل مجموعه عکس‌های شما باید اجازه بگیرند. برنامه‌ها فقط به دسترسی محدود دسترسی پیدا می‌کنند مگر اینکه شما به آنها اجازه دسترسی به کل کتابخانه را بدهید که این مورد حریم شما را حفظ می‌کند.

دسترسی به تقویم: برنامه‌ها می‌توانند به برنامه تقویم رویدادی را اضافه کنند بدون اینکه بتوانند تقویم شما را مشاهده کنند. می‌توانید دسترسی به تقویم را از طریق بخش تنظیمات > حریم خصوصی و امنیت > تقویم‌ها مدیریت کنید. می‌توانید دسترسی کامل را ارائه دهید، فقط دسترسی برای اضافه کردن رویدادها را انتخاب کنید یا دسترسی را لغو کنید.

Passkeys: در iOS 17، یک کلید عبور به طور خودکار به یک Apple ID اختصاص داده می‌شود که جایگزینی امن‌تری برای رمزعبور است. با استفاده از یک passkey، کاربران می‌توانند با استفاده از ‌Face ID‌ یا ‌Touch ID‌ به یک Apple ID وارد شوند، بدون اینکه به رمزعبور نیاز داشته باشند. این ویژگی در icloud.com، appleid.apple.com و سایت‌های دیگر اپل در دسترس است.

تاریخچه فعالیت خانه: اپلیکیشن Home اکنون شامل تاریخچه فعالیتی برای ۳۰ روز است تا بتوانید ببینید چه کسی به درها، درب‌های گاراژ، حسگرهای تماس و حسگرهای هشدار دسترسی داشته و زمان دسترسی را ببینید.