مجله تکنولوژی

تولید تراشه M2 توسط اپل در ژانویه به دلیل کاهش شدید فروش مک‌بوک‌ها متوقف شد

یک گزارش جدید از کره اعلام کرده است که تولید تراشه‌های سری M2 توسط اپل در ابتدای سال 2023 به دلیل کاهش قابل توجه تقاضا در سراسر جهان برای مک‌بوک‌ها به حالت تعلیق درآمد.

به دنبال کاهش قابل توجه فروش مک‌بوک‌ها و رکود در بازار کامپیوترهای شخصی، اپل در ژانویه تولید کاملاً تراشه‌های سری M2 را که نیروی محرکه مک‌بوک‌های جدید مدل‌های MacBook Pro و Mac mini و همچنین MacBook Air جدید هستند، به حالت تعلیق درآورد.

در گزارش گفته شده است که شرکت تایوانی TSMC فرآیند ساخت نهایی خود را با ارسال محصولات پردازش‌شده به کارخانه کره‌ای Amkor Technology برای بسته‌بندی انجام می‌دهد. اما در ماه‌های ژانویه و فوریه، به‌دلیل عدم درخواست محصولات تراشه M2 توسط اپل به علت کاهش تقاضا برای مک‌بوک‌ها، هیچ محصولی به دست نیامد.

گزارش نشان می‌دهد که این تعلیق تا اواسط فوریه ادامه داشته است و پس از آن تولید تراشه‌های سری M2 با نصف حجم سال گذشته، به نقل از یک نفر آشنا با این موضوع، ادامه یافت.

آمار سهمیه اولیه اپل حدود 5 درصد کاهش یافته بود که نشان‌دهنده کاهش فروش مک‌بوک‌ها بود. این کاهش بر خلاف انتظار تحلیل‌گران و درگیری‌های آیفون بخصوص دیده شد و همچنین کاهش فروش مک و لوازم جانبی. در سهمیه اولیه، درآمد مک‌بوک‌ها 7.7 میلیارد دلار بود که نسبت به 10.9 میلیارد دلار در سهمیه گذشته کاهش یافته بود.

در جلسه سهام اولیه سهام در سهمیه اولیه 2023، مدیرعامل اپل به وضعیت چالش‌برانگیز در بازار کامپیوتری پاسخ داد. “این صنعت در حال کاهش است”، گفت کوک. “ما سهم کمی داریم اما با مزیت رقابتی اپل سیلیکون به طور استراتژیک در بازار خوب جا گذاشته‌ایم. اما فکر می‌کنم در مدت کوتاهی یکم دچار سختی خواهد شد”، اضافه کرد.

اپل تراشه M2 را در ژوئن 2022 معرفی کرد و آن را در مدل‌های به‌روز‌شده MacBook Pro 13 اینچی و MacBook Air جدیدی که در ژانویه 2023، به مدل‌های MacBook Pro 14 و 16 اینچی و مدل‌های MacBook mini اضافه کرد. اما نسخه به‌روز‌شده‌ای از iMac با تراشه M2 معادل این محصولات مشخص نشده است، طبق گزارش Mark Gurman از Bloomberg و هیچ خبری درباره‌ی عرضه نسخه‌های M2 Max و M2 Ultra از مدل‌های ‌Mac Studio‌ نیز وجود ندارد.