دسته‌بندی نشده

گزارش تماس سودآوری سه ماهه سوم اپل: پیشرفت‌های هوش مصنوعی، موفقیت Vision Pro و کاهش متوقع فروش آیفون، آیپد و مک”

عناصر کلیدی مکالمات درآمدی سومین چهارمه‌ی 2023 اپل: کار بر روی هوش مصنوعی، موفقیت نمایشگاه Vision Pro، کاهش فروش iPad و Mac در چهارمه‌ی آینده

امروز اپل، تماس درآمدی سومین چهارمه‌ی 2023 خود را برگزار کرد که بر شش ماهه‌ی دوم سال 2023 متمرکز شده بود. در طول این تماس، مدیر عامل اپل، تیم کوک، و مدیر مالی اپل، لوکا مائستری، جزئیات مربوط به فروش محصولات جدید، نتایج خدمات، برنامه‌های آینده، و تأثیر درآمدی را به اشتراک گذاشتند.

مهمترین بخش‌های تماس را برای کسانی که امکان گوش دادن به آن نبوده است، معرفی می‌کنیم.

هوش مصنوعی (AI)
تیم کوک، مدیر عامل اپل، در خصوص رویکرد اپل به هوش مصنوعی سوال شد و گفت که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی “فناوری‌های اصلی بنیادی برای تقریباً هر محصولی هستند” که اپل تولید می‌کند که همان پاسخی است که کوک پیشتر در این زمینه داده است.

این موضوع برای اپل “موضوع بسیار حیاتی” است و کوک تأیید کرد که اپل چندین سال است که به هوش مصنوعی (شامل AI تولیدی) می‌پرداخته است.

“ما به استفاده مسئولانه‌ای از این فناوری‌ها در توسعه محصولات خود ادامه خواهیم داد”، کوک گفت و افزود که اپل تمایل دارد “اعلان کند چیزها هنگامی که به بازار می‌آیند”.

نمایشگاه Vision Pro
کوک گفت که اپل به نمایشگاه Vision Pro بسیار مشتاق است. “همه‌ کسانی که نمایشگاه‌ها را تجربه کردند، تحت تأثیر قرار گرفتند”، گفت کوک. “ما به شدت منتظر ارائه‌ی آن در سال آینده هستیم”.

درآمد خدمات
اپل در این چهارمه، رکوردی جدید درآمدی را در خدمات ثبت کرد که به علت بیش از یک میلیارد اشتراک پرداختی بوده است. درآمد خدمات $21.2 میلیارد بود که از $19.6 میلیارد در همین چهارمه‌ی سال گذشته افزایش یافته است.

تعداد اشتراک‌ها در طول سال گذشته 150 میلیون نفر افزایش یافته‌اند و در طول سه سال اخیر بیش از دو برابر شده‌اند.

رکوردهای درآمدی تاریخی در دسته‌های ابر، ویدئو، AppleCare، و پرداخت‌ها ثبت شد و درآمدی رکوردی در چهارمه‌ی ژوئن برای App Store، تبلیغات، و Apple Music به ثبت رسیده است.

فروش iPhone، iPad، و Mac
در این چهارمه، درآمد iPhone، iPad، و Mac در هر سه دسته کاهش یافت. درآمد iPhone $39.7 میلیارد بود که از $40.7 میلیارد در سال گذشته کاهش یافته است، در حالی که درآمد iPad $5.8 میلیارد بود که از $7.2 میلیارد در همین چهارمه‌ی سال گذشته کاهش یافته است. معاون مالی اپل، لوکا مائستری، گفت که کاهش فروش iPad به علت مقایسه سختی است، چرا که در سال گذشته، اپل iPad Air جدیدی را در طول این چهارمه معرفی کرده بود.

درآمد Mac $6.8 میلیارد بود که از $7.4 میلیارد کاهش یافت. تقریباً نیمی از خریداران Mac در این چهارمه برای اولین بار محصول را خریداری کرده بودند.

تجهیزات قابل پوشیدن (Wearables)
اپل در دسته‌ی تجهیزات قابل پوشیدن، خانه، و لوازم جانبی رشدی را داشته است که $8.3 میلیارد به ارمغان آورده است، که دو درصد نسبت به $8.1 میلیارد در همین چهارمه‌ی سال گذشته افزایش یافته است. دو سوم از مشتریان جدید Apple Watch در این چهارمه برای اولین بار محصول را خریداری کرده بودند.

دستگاه‌های قابل پوشیدن تقریباً به اندازه‌ی یک شرکت Fortune 100 هستند و در 12 ماه گذشته $40 میلیارد درآمد کسب کرده‌اند.

تحقیق و توسعه (R&D)
هزینه‌های تحقیق و توسعه اپل که به R&D اختصار می‌شود، به نسبت سال‌های گذشته کمتر رشد می‌کند که لوکا مائستری این را به این خاطر علت می‌داند که اپل در طول چند چهارمه‌ی گذشته دقیق‌تر در کنترل هزینه‌ها بوده است. اپل با کاهش استخدامی که انجام داده‌است، به موفقیت در کاهش بعضی از هزینه‌های خود دست یافته است و قصد دارد به “صورت آگاهانه مدیریت کند” ادامه دهد. با وجود این کاهش، مائستری گفت که هزینه‌های R&D همچنان سریع‌تر از بقیه شرکت در حال رشد است.

“تمرکز ما همچنان بر روی نوآوری و توسعه محصولات است”، او گفت.

چهارمه‌ی بعدی
برای چهارمه‌ی سپتامبر، اپل گفته است که عملکرد سال به سال به میزان مشابه چهارمه‌ی ژوئن خواهد بود، اگر چشم‌انداز کلان اقتصادی بهتر نشود. درآمد مربوط به iPhone و خدمات انتظار می‌رود که نسبت به ژوئن افزایش یابد، اما درآمد مربوط به Mac و iPad به دلیل مقایسه‌های دشوار کاهش یابد.

شایعات نشان داده‌اند که تا زمان معرفی iPad Pro یا مدل‌های مک پرفروش دیگر، اپل برنامه‌ای برای به‌روزرسانی نمی‌تواند داشته باشد تا مشتریان iPad و Mac را جذب کند.

اپل با انتظار برای مارجین خالص 44 تا 45 درصدی، که معاون مالی اپل، لوکا مائستری، آن را به ترکیب محصول قوی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و خدمات نسبت داد.