مجله تکنولوژی

راهنمای پاک‌سازی حافظه پنهان در آیپد و آیفون

این راهنما به شما نشان خواهد داد چگونه حافظه پنهان (Cache) دستگاه‌های آیپد و آیفون خود را پاک کنید. در توضیح مفهوم مدیریت حافظه پنهان، مهم است که بفهمید که وقتی شما در مرور اینترنت فعالیت می‌کنید یا به طور متداول از برنامه‌ها در آیپد یا آیفون خود استفاده می‌کنید، این دستگاه‌ها به طور خودکار اطلاعاتی را در یک منطقه ذخیره شده مخصوص به نام حافظه پنهان ذخیره می‌کنند. این حافظه پنهان وظیفه‌ای حیاتی دارد؛ اجازه می‌دهد تا داده‌ها به سرعت بازیابی شوند، که سرعت و پاسخگویی دستگاه شما را به شدت افزایش می‌دهد هنگام بازدید از وب‌سایت‌ها یا باز کردن مجدد برنامه‌ها.

اما این امکانات با یک هشدار همراه هستند. همانطور که به مرور زمان داده‌ها در حافظه پنهان شما افزایش پیدا می‌کند، حافظه یکبار مفید ممکن است به نقطه‌ای برسد که بر روی فضای ذخیره سازی دستگاه شما تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، این اجتماع داده‌ها می‌تواند به کاهش عملکرد مرور و حتی عاملی برای برخی اشکال یا خطاها در وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها باشد.

بنابراین، توصیه می‌شود که به طور منظم حافظه پنهان خود را پاک کنید. این کار به شما نه تنها فضای ذخیره سازی را بازیابی می‌کند بلکه داده‌های قدیمی یا خراب را که ممکن است به مشکلات عملکردی منجر شوند حذف می‌کند. علاوه بر این، این فرآیند می‌تواند به حل برخی از مشکلات مستدام که در حین استفاده از وب‌سایت‌ها یا برنامه‌ها به وجود آمده است، کمک کند. چرا که این فرآیند بازیابی تازه داده‌ها را اجباری می‌کند و اطمینان حاصل می‌شود که آخرین و نسخه‌های کارآمدتری استفاده می‌شود. انجام این وظیفه می‌تواند به تجربه بهتر و صاف‌تری در دستگاه‌های iOS شما منجر شود.

پاک کردن حافظه پنهان در مرورگر Safari

Safari مرورگر وب پیش‌فرض در آیپد و آیفون است و پاک کردن حافظه پنهان آن یک راه رایج برای بهینه‌سازی عملکرد مرور وب است. به این ترتیب می‌توانید حافظه پنهان Safari را پاک کنید:

  1. به تنظیمات (Settings) در دستگاه آیپد یا آیفون خود بروید.
  2. به پایین بروید و بر روی “Safari” کلیک کنید.
  3. به پایین بروید و بر روی “پاک کردن تاریخچه و داده‌های وب‌سایت‌ها” کلیک کنید.
  4. بر روی “پاک کردن تاریخچه و داده‌ها” کلیک کنید تا عملیات را تأیید کنید. این کار تمام تاریخچه مرور وب، کوکی‌ها و داده‌های ذخیره شده از Safari را حذف خواهد کرد.

برای مرورگر‌های دیگر (مانند Chrome):

شما همچنین می‌توانید حافظه پنهان در مرورگرهای شخص ثالث مانند Chrome، Firefox و Edge در آیپد و آیفون پاک کنید.

  1. برنامه مرورگر را باز کنید.
  2. به منوی تنظیمات بروید (که اغلب توسط سه نقطه یا خطوط نمایش داده می‌شود).
  3. بخش حریم خصوصی یا همچنین نام مشابهی را پیدا کنید.
  4. “پاک کردن داده‌های مرور” یا گزینه‌ای مشابه را انتخاب کنید.
  5. انتخاب کنید که کدام داده‌ها را پاک کنید (مانند تصاویر و فایل‌های حافظه پنهان) و عملیات را تأیید کنید.

پاک کردن حافظه پنهان برنامه‌ها

برنامه‌ها هم می‌توانند داده‌های حافظه پنهان ذخیره کنند که می‌تواند فضای ذخیره سازی را اشغال کند و احتمالاً مشکلاتی ایجاد کند. به این ترتیب می‌توانید حافظه پنهان برنامه‌ها را پاک کنید:

  1. به تنظیمات در آیپد یا آیفون خود بروید.
  2. بر روی “عمومی” کلیک کنید.
  3. بر روی “فضای ذخیره iPhone” (یا “فضای ذخیره iPad” در آیپد) کلیک کنید.
  4. صبر کنید تا لیست برنامه‌ها بارگیری شود.
  5. برنامه‌هایی را که مقدار قابل توجهی از فضای ذخیره سازی را مصرف می‌کنند شناسایی کنید.
  6. بر روی یک برنامه کلیک کنید تا جزئیات ذخیره سازی آن را مشاهده کنید.
  7. بر روی “حذف برنامه” کلیک کنید تا برنامه از دستگاه حذف شود ولی داده‌های آن نگه داشته شود. برای پاک کردن حافظه پنهان برنامه بدون حذف برنامه، بر روی “حذف برنامه” کلیک کنید و سپس عملیات را تأیید کنید. پس از حذف برنامه، می‌توانید آن را از App Store مجدداً نصب کنید.

نکات اضافی

پاک کردن حافظه پنهان گاهی ممکن است مشکلات موقتی با وب‌سایت‌ها یا برنامه‌ها ایجاد کند زیرا آنها داده‌ها را مجدداً بارگذاری می‌کنند. با این حال، این مشکلات به سرعت حل می‌شوند. اگر پس از پاک کردن حافظه پنهان هر گونه مشکل مستمری رو به‌رو شدید، سعی کنید دستگاه خود را دوباره راه‌اندازی کنید.

مهم است بدانید که پاک کردن حافظه پنهان یک وظیفه نگهداری منظم نیست. شما فقط باید حافظه پنهان را پاک کنید اگر با مشکلات عملکرد یا محدودیت‌های فضای ذخیره سازی روبرو هستید. پاک کردن اضافی حافظه پنهان می‌تواند تجربه مرور خود را تحت تأثیر قرار دهد زیرا وب‌سایت‌ها نیاز به بارگذاری مجدد داده‌ها در هر بار مرور خواهند داشت.

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید به راحتی حافظه پنهان آیپد یا آیفون خود را پاک کنید و امکان بهبود عملکرد و آزاد کردن فضای ذخیره سازی را داشته باشید. امیدواریم که این راهنما مفید باشد و اگر هر گونه نکات، سوالات یا نظراتی دارید، لطفاً نظر خود را در زیر بگذارید تا ما بدانیم.